La Palma 18 t/m 25 November 2013 – Dag 2

Na een goede nacht slaap zijn we er weer helemaal klaar voor. We ontbijten op ons balkon genietend van het uitzicht en kijken wat we die dag eens gaan doen. We besluiten om langs de zuidkant van het eiland te gaan rijden en daar wat stops te maken bij mooie bezienswaardigheden.

Na het ontbijt zetten we weer koers naar onze Opel Corsa van die toch wel aardig vertrouwd voelt omdat we tot niet zo lang daarvoor altijd een Opel Astra hebben gehad. Het weer is weer schitterend en we rijden een stukje langs de hoofd route die langs heel het eiland ligt. Na een tijdje draaien we de hoofdroute af en nemen wat meer de binnendoor weggetjes. Dat is flink sturen geblazen voor C. want op La Palma is er geen 100 meter van de weg recht.  Wel komen we langs een paar mooie uitzichtpunten en in de verte zien we de enorme vulkaan van Tenerife uit de zee rijzen.

We besluiten naar vulkaan San Antonio te gaan wat nabij Fuencaliente ligt. In het boekje wat ik had gekocht over La Palma stond die als tip omdat je over de vulkaanrand kunt lopen en een mooi uitzicht hebt op de zee, de vulkaan en diverse andere vulkanen en een uitgestrekt lava rotsen gebied. Het uitzicht is subliem. Om je heen zie je nog diverse andere vulkanen liggen die net als de vulkaan San Antonio ontstaan zijn bij de laatste uitbarsting in 1977/1978 Die uitbarsting hield 65 dagen aan.

Na flink wat foto’s en filmpjes gemaakt te hebben gaan we terug naar beneden. Beneden hebben ze een trilplaat in de grond gebracht die enorm begint te schudden als je erop gaat staan. Ze bootsen het gevoel voor je na wat er gebeurd met de grond onder je als er een vulkaan uitbarst. Dat is best heftig. En natuurlijk kon C. het niet laten daar filmpjes van te maken toen ik heen er weer stond te zwalken op dat plateau. Onder aan de vulkaan is er een bezoekerscentrum waar je wat meer over de vulkanen op La Palma te weten kunt komen en er hangen foto’s van de uitbarsting in 1977/78.

Beneden komen we ook 3 stenen tegen die in verband staan met de seizoenen en waar de zon ondergaat. achter de rechtse steen gaat de zon onder op de langste dag van het jaar, achter de linkse steen gaat de zon onder op de kortste dag van het jaar. En bij het begin van de lente en herfst gaat hij onder achter de middelste steen.

Erg lang zijn we daar niet gebleven na een bezoek aan het toilet zetten we koers naar iets wat we gezien hadden vanaf de vulkaan. Namelijk een vuurtoren met daarnaast de welbekende zoutmijnen van La Palma. Maar wij zijn natuurlijk toeristen en komen onderweg nog veel andere dingen tegen. Zo zijn we nog gestopt bij het kiezelstrand PLaya Nueva waar de steentjes een erg grappig geluid maken in het water. Maar ook zijn we veel gestopt onderweg om veel foto’s te maken. Want je komt door een gebied wat bestaat uit as, lavagesteente en her en der een plantje. Erg indrukwekkend. Dit gebied en het strandje zijn gevormd bij de uitbarsting in 1971 van vulkaan Teneguía.

Na onze ogen uitgekeken te hebben komen we aan bij de vuurtoren en zagen we dat er twee stonden. Eentje is een stuk lager en deed tot 1984 dienst als vuurtoren. Deze vuurtoren heeft maar ternauwernood de uitbarsting in 1971 overleefd want de lava kwam vlak voor de vuurtoren tot rust. In 1984 hebben ze de nieuwe vuurtoren “Faro” gebouwd. Dit was tevens ook zo las ik in mijn boekje de eerste vuurtoren die op zonne-energie werkte in Spanje.

Naast de vulkanen ligt een zogeheten zoutmijn voor keukenzout. Je kunt alle stadia van hoe ze het zout uit het zeewater halen zien. En er is veel informatie te lezen wat het leuk en informatief tegelijkertijd maakt. Ook heeft ieder stuk een ander kleur water een is zelfs helemaal roze. Dit schijnt door de bacteriën in het water te komen. Overal staat ook aangegeven dat je ook echt niet van het zout mag eten in verband met de bacterien.

Vanaf daar zijn we doorgereden naar de westkant van het eiland. En dan kom je langs heel veel betonnen muren vol met bananen plantages. Toch even een heel ander stuk van het eiland. Op een gegeven moment wordt dat wel een beetje saai. Maar iets wat je natuurlijk niet iedere dag ziet. Althans niet als je in Nederland woont.

In het westen aangekomen zijn we nog even gestopt in het ontzettende toeristische Porto Naos. Ik had ondertussen behoorlijke hoofdpijn dus gingen we “even”  een pakje asprientjes kopen. Ook hier werden we weer met de neus op de feiten gedrukt dat we in Nederland ontzettend gejaagd leven. Want ook hier ging het allemaal weer erg langzaam want de mevrouw achter de balie had tijd voor een praatje met iedereen. Na eindelijk mijn aspirientjes na iets meer dan een half uur gekocht te hebben zijn we nog even een supermarktje ingegaan waar ik de Fanta strawberry tegenkwam. Gatver wat is dat spul vies zo chemisch.

Snel laten we Porto Naos achter ons. Want meer dan een hoop op elkaar gestapelde hotels is het niet. Ondertussen begint het te schemeren en rijden we via de tunnel die door het gebergte naar de Oost kant gaat terug. Nog even wat eten kopen en weer terug naar ons appartement,

Daar buiten nog lekker zitten eten en de avond afgesloten met Top Gear wat we op de Ipad hadden staan kijken. Na een lekker warm bad het bedje ingekropen na weer een ontzettend leuke zonnige dag.