La Palma 18 t/m 25 November 2013 – Dag 1

Vandaag is het eindelijk zover, we gaan naar La Palma. Een vakantie waar we al heel lang naar uitkijken. Even uit de werk en sociale drukte. En bovenal weg uit het typische Nederlandse weer. Op naar de zon!

Ons vliegtuig vertrok om zes uur in de ochtend. Dus we moesten vroeg op Schiphol zijn. Gelukkig was vriend F. Zo aardig om ons naar Schiphol te brengen. We moesten om 3 uur aanwezig zijn om in te checken dus dat betekent dat we al om 1 uur weg moesten uit Eindhoven om wat speling te hebben onderweg.

De rit naar Schiphol verliep vlekkeloos en we stonden ruim op tijd bij de incheck balie. Zelfs zo op tijd dat we meteen konden inchecken en nog tijd genoeg over hadden om nog wat op Schiphol rond te kijken.  Mijn vriend C. heeft al vaker vanaf Schiphol gevlogen maar ik was er nog nooit geweest. Dat vliegveld is toch een stuk groter dan Eindhoven Airport. Het was nog heel rustig en de meeste winkels waren nog gesloten.

Na een tijd daar rondgelopen te hebben moesten we toch naar de security check en moesten we afscheid nemen van F. Die meteen maar doorreed naar zijn werk. Arme hij want we hebben een hele nacht overgeslagen.

De security check verliep wat minder vlekkeloos. C. moest gefouilleerd worden omdat de poortjes maar bleven afgaan. En ook ik moest heel mijn tas leegruimen, waarschijnlijk vanwege alle camera en video apparatuur die ik bij had. Na daar best wel een tijd bezig te zijn geweest hebben we  nog snel een flesje drinken gekocht, wat ons een korting opleverde omdat we volgens de jongen in het restaurant de eerste klant van die dag waren. Dat is toch heel aardig. Daarna hebben we een lekker rustig plekje opgezocht en hebben we vanuit een luie bank vliegtuigjes bekeken. Al snel werd onze vlucht omgeroepen. Maar het boarden duurde nog even want het personeel was nog niet aanwezig van onze vlucht. Toch een beetje jammer want die bank zat/lag toch een stuk lekkerder dan de harde stoeltjes bij de wachtruimte in de pier.

Eindelijk mochten we in het vliegtuig, deze keer vlogen we met Transavia. We zochten onze plekken op en hebben onszelf met boeken en de Ipad geïnstalleerd. Hier moesten we het de komende vier en een half uur zien vol te houden. Gelukkig hoefde we niet ver te taxiën en zaten we al snel in de lucht. Het opstijgen blijf ik toch altijd een beetje vervelend vinden want ik wordt er best wel misselijk van.

Het duurde niet lang of de nacht zonder slaap begon me toch te overvallen. We hadden het geluk dat we 3 plekken hadden omdat het vliegtuig niet helemaal vol was. Dus ik heb nog even lekker liggen slapen. Al is slapen een groot woord want erg comfortabel is het natuurlijk niet.

Toen ik wakker was vlogen we al boven Frankrijk/Spanje en konden we de Pyreneeën heel goed zien. Dat was echt heel erg mooi om te zien zo vanuit de lucht.  Maar verder is er natuurlijk weinig te doen aan boord van zo’n vliegtuig.  Om onszelf bezig te houden hebben we een film gekeken die ik 3 dagen ervoor ook al gezien had, veel gelezen en wat spelletjes gespeeld op de Ipad. Op een gegeven moment werd dat wel heel saai.

Eindelijk na een hele poos gingen we dalen. We kwamen nog langs Tenerife helaas konden wij daar niks van zien omdat we daarvoor aan het verkeerde kant van het vliegtuig zaten. Maar Niet lang daarna doemde La Palma op en werden we gewaarschuwd dat het weleens een turbulente landing zou kunnen worden. En dat werd het ook. Het vliegtuig stuiterde door de wind die door de vulkaan daar terug gekaatst wordt alle kanten op en daardoor werd het een behoorlijk wilde landing. Maar petje af voor die piloten, ze doen het toch maar even.

Als je denkt dat je na vier en een half uur klaar bent met wachten dan heb je het mis. De koffers hadden we zo. Maar toen moesten we onze huur auto nog ophalen. We hadden meteen door dat de mensen daar het allemaal een stuk rustiger aan doen dan wij hier in Nederland. Anderhalf uur hebben we in de rij gestaan. En een rij was het niet echt te noemen. er stond een man of 5 voor ons namelijk. Maar na een formulier ingevuld te hebben. Te wachten tot de dame was uitgekletst met haar collega, nog een formulier ingevuld en de sleutels gekregen van onze zo goed als nieuwe Opel Corsa voor die week.

Dat was wel even wennen. De koffers paste niet in de kofferbak. Dat lukt toch wat beter in onze Kia Cee’d sportswagon. Na een rondje om de auto gelopen te hebben kwamen we erachter dat er behoorlijk wat krassen op de zijkant stonden. Dat toch maar even aangegeven voor we daar problemen mee zouden krijgen. Toch zonde voor een auto waar nog geen 500o KM op stond toen we er mee vertrokken. De koffers paste gelukkig wel op de achterbank dus konden we vertrekken naar ons appartement wat bij het appartementen complex Hacienda el Jorge hoort.

Naar ons hotel rijden hebben we met een behoorlijke de-tour gedaan. Het appartementencomplex lag zo’n 10 minuutjes rijden van het vliegveld,er  maar wij als echte toeristen reden natuurlijk meteen verkeerd. Wat op zich niet erg was want zo konden we meteen wat van het eiland zien. Wereld van verschil daar, Palmbomen, strakblauwe lucht en felgekleurde huizen. En her en der zelfs wat cactussen. En ik maar denken dat die alleen in de woestijn groeide.

Het appartementencomplex moesten we ter plaatsen even zoeken maar eenmaal binnen werden we blij verrast door een hele nette lobby en hele vriendelijke mensen aan de incheckbalie. We waren snel ingecheckt en zijn toen onze koffers gaan halen en zijn op zoek gegaan naar ons appartement. Die hadden we gelukkig snel gevonden. En ook daar werden we weer blij verrast. We hadden een fijn keukentje, een woonkamertje met een TV, een badkamer met een bad wat een fijne bijkomstigheid was gezien er in de brochure stond dat we alleen een douche zouden hebben. Een fijne slaapkamer met fijne bedden en waar we om gevraagd hadden uitzicht op zee. En wat voor uitzicht. We hadden uitzicht over de botanische tuin van het appartementencomplex, de palmbomen bij het strand en natuurlijk over de Atlantische oceaan. Schitterend!

Na ons omgekleed te hebben, want we waren nog erg winters gekleed gezien het weer in Nederland zijn we terug in onze auto gestapt en een stuk langs de Oost kant van het eiland gaan rijden. Hoe meer we zagen hoe enthousiaster we werden. Mooie uitzichten enorme vulkaan rotsen en bergen en nog meer palmbomen en blauwe lucht. Na een tijdje werd C. wel moe want die had niet zoals ik wat liggen dutten in het vliegtuig en zijn we via de supermarkt terug gereden naar ons appartement. Daar hebben we wat TV gekeken,  gegeten met het prachtige uitzicht over de stad Santa Cruz wat de hoofdstad van La Palma is, daarna lekker in bad gegaan en in het bedje gekropen na een leuke maar erg vermoeiende eerste dag.